لباس کار

تهیه لباس کار و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) یکی از اصلی ترین وظایف کارفرمایان و صاحبان مشاغل است. یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب این پوشاک بسیار حائز اهمیت است، انتخاب مدل و جنس مناسب لباس، با در نظر گرفتن شرایط محیط کار بهداشت و ایمنی کارکنان است.

فواید استفاده از لباس کار

در اکثر مواقع انتخاب نوع لباس کار برای کارکنان بر عهده مدیران کارفرمایان و صاحبان مشاغل است. ایشان با توجه به وظایف تعیین شده برای کارکنان خود درباره تعیین نوع این پوشاک تصمیم می گیرند. یکی از فواید انتخاب لباس مناسب، دادن اطمینان خاطر به کارکنان برای انجام وظایف خویش می باشد. در واقع در صورتی که کارکنان از ایمنی و حفظ سلامت خود مطمئن نباشند، بیشتر انرژی خود را صرف حفاظت از خود می کنند. در نتیجه کار به کندی پیش رفته و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نخواهد.

به عنوان مثال، کارکنانی که در محیط های با دمای بالا مانند کوره ها یا کارگاه های ریخته گری مشغول هستند را بدون لباس کار در نظر بگیرید. طبیعتاً ایشان بسیار محتاطانه عمل کرده و تا حد امکان از محیط اصلی کار که بیشترین دما را دارد، فاصله خواهند گرفت. البته این تنها مشکل نیست. فرض کنید از لباسکار نامناسبی استفاده شود که موجب بالاتر رفتن دمای بدن کارکنان شده و یا قادر به جذب تعریق ایشان نباشد. در این صورت نیز در کار آنها اختلال ایجاد می شود و بازدهی فعالیت کارکنان پایین خواهد آمد.

از طرف دیگر کارکنانی که از لباس کار با کیفیت و مناسب شرایط شغلی خود استفاده می کنند، احساس ارزشمند بودن داشته و با انگیزه بالاتری به انجام وظایف خود می پردازند. در نتیجه بسیار مهم است که در هنگام خرید این تجهیزات در کنار توجه به هزینه ها، به کیفیت، بازدهی و عملکرد لباس نیز توجه کنید تا هزینه‌ای که می‌پردازید توجیه پذیر باشد.

لباس کار یکسره کتان مدل ردوینگ

خطرات محیط های کار

پیشتر گفتیم که در انتخاب لباس کار لازم است به شرایط محیط شغلی توجه شود. توجه به محیط کار کارکنان از آن جهت اهمیت دارد که هر کدام از آنها با خطرات متفاوتی مواجه هستند. برخی از محیط های کاری مستعد آتش سوزی بوده و در برخی دیگر احتمال برق گرفتگی وجود دارد. در برخی صنایع کارکنان با مواد شیمیایی سر و کار داشته و در برخی حرفه ها با ماشین آلات و تجهیزات خطرناک مواجه هستند. بسته به نوع فعالیت در حرفه های مختلف ممکن است سریعا یا در دراز مدت برای شنوایی، پوست، ریه و … کارکنان مشکلات ایجاد شود.

 برخی از این ریسک ها می تواند منجر به مرگ یا قطع یک عضو در افراد شود. در شرایط مختلف لازم است ریسک هایی که کارکنان با آنها مواجه هستند ارزیابی شده و متناسب با آن خطرات، پوشاک و تجهیزات مناسب انتخاب شود.

انتخاب یک لباس کار مناسب

در هنگام انتخاب یک لباس کار مناسب لازم است به موارد مختلفی توجه شود. این موارد شامل نوع خطر، افرادی که در خطر هستند و  تجهیزات و روش هایی که می توان از آنها برای کنترل خطر استفاده کرد، می باشند.

یک لباس کار مناسب می تواند مدل های مختلف پوشاک مانند لباسکار یکسره یا دو تکه بوده و یا حتی یک دستکش محافظ یا کلاه ایمنی باشد. برای ارزیابی خطرات محل کار و انتخاب پوشاک کار مناسب می توانید از کارشناسان hse کمک بگیرید. به علاوه با ارزیابی های دوره ای کارکنان خود میتوانید اثربخشی این تجهیزات را کنترل کرده و در صورت لزوم آنها را تغییر داده یا بهبود ببخشید. توجه داشته باشید احتمال دارد در گذر زمان و همچنین با ورود به فازهای مختلف یک پروژه، شرایط فردی و یا کاری کارکنان تغییر کند. برای بررسی این موضوع می توانید از برگه های اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) استفاده کرده و اطلاعات را به صورت سالانه به روز نمایید. 

لباس کار دو تیکه مهندسی مدل ویژه با پارچه کتان

انواع لباس کار

ضرورت و اهمیت استفاده از لباس کار در سال های اخیر موجب شده شرکت ها و طراحان زیادی به این عرصه ورود کنند. برخی از این مدل ها تنها جنبه انضباطی داشته و برای حفظ نظم و دیسیپلین در شرکت ها و سازمان های مختلف به کار می رود. همچنین لباس هایی نیز تنها به منظور تبلیغات خدمات و محصولات صاحبان صنایع و مشاغل طراحی شده اند. با این حال لباسکارهایی که در صنعت برای مشاغل فنی مورد استفاده قرار می گیرند، به منظور حفظ ایمنی و سلامت مصرف کنندگان و با توجه به نیاز ایشان طراحی می شوند. 

مدل های مختلف لباس کار حرفه ای در سبک، سایز، جنس و وزن‌ متفاوت تولید می شوند. تنوع این پوشاک به منظور اطمینان از حفاظت مصرف کنندگان در مشاغل مختلف است. به عنوان مثال، افرادی که به عنوان جوشکار خطوط ریلی مشغول به فعالیت هستند یا در زمینه نصب آسفالت داغ فعالیت دارند، لازم است لباسی را انتخاب کنند که از آنها هم در برابر ریسک کار و هم در برابر ریسک محیط حفاظت کند. 

بسیاری از تولید کنندگان لباس کار حرفه‌ای برای تولید محصولات خود از مواد و پارچه های سبک، قابل تنفس، مقاوم در برابر حرارت بالا و همچنین برخوردار از دید مناسب استفاده می کنند. برخی از محیط های کاری بسیار تاریک بوده یا مه آلود است.

از این جهت احتمال خطر تصادف و برخورد با کارکنان را افزایش داده و سلامت ایشان را به خطر می‌اندازد. از این رو برای افزایش دید بهتر این افراد در تهیه لباس هایشان از نوار های شبرنگ دار استفاده می شود. به علاوه برخی از شاغلین در مشاغل عملیاتی و خدماتی نیز برای شناخته شدن توسط سایرین، از این نوارها در لباسکارهای مخصوص و سبکی که به صورت جلیقه طراحی می شوند، استفاده می کنند. کاربرد دیگر این جلیقه ها برای ورزشکارانی مانند دوچرخه سواران و دوندگان در کنار جاده ها یا تاریکی شب است.

لباس کار دو تیکه کتان مدل دیزل

نظافت، نگهداری و هزینه

از موارد دیگری که در انتخاب لباس کار اهمیت دارد، کیفیت و ماندگاری لباس است. برخی از این پوشاک برای استفاده در محیط های آلوده مانند صنایع ساختمان سازی، مکانیکی ها و کارگاه های نجاری مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعی است این پوشاک در طول فعالیت های روزانه آلوده شده و نیاز به شستشوی مکرر دارند. از این رو کیفیت و دوام لباس در برابر کشیدگی، ساییدگی و مواد شوینده اهمیت می یابد. زیرا در صورت انتخاب یک لباس نامناسب، بارها و بارها مجبور به پرداخت هزینه برای تهیه یک لباس جدید خواهید شد.

از طرف دیگر لازم است به صحت و شرایط نگهداری لباس کار دقت کنید تا پوشاک شما کارایی خود را از دست ندهد. قبل و بعد از استفاده از لباسکار آن را بررسی و تعمیر کنید و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام نمایید. همچنین همواره آنها را تمیز نموده و ضدعفونی کنید تا از آسیب دیدن آنها بر اثر مجاورت با مواد شیمیایی و خورنده جلوگیری کنید.

طبیعی است یکی از عوامل مهم دیگر در انتخاب  لباس کار هزینه ی آن است.  به هیچ عنوان لازم نیست یک لباسکار گرانقیمت انتخاب کنید. تنها کافیست شرایط کاری خود را بررسی کرده و لباس مناسب با آن را انتخاب نمایید. 

فروشگاه اینترنتی ایمن آلفا

 

فروشگاه اینترنتی ایمن آلفا انواع لباس کار با کیفیت و کارآمد برای محیط های کاری مختلف را تهیه نموده و با مناسب ترین قیمت در اختیار خریداران محترم خود قرار داده است. با توجه به پیچیدگی شرایط محیط های کاری و تنوع بالای مدل های لباسکار متقاضیان می‌توانند برای انتخاب محصول مناسب خود از راهنمایی کارشناسان فروش این فروشگاه بهره مند شوند. به علاوه این فروشگاه امکان درج طرح یا آرم مورد نظر خریداران را نیز از طریق ارائه خدمات چاپ و گلدوزی فراهم کرده است.

جهت مشاهده انواع لباس کار کلیک کنید.

تماس با ما